Ερώτηση Εδεσσαϊκής :
Πιστεύετε ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί σήμερα ένα σοβαρό
πρόβλημα για την πόλη, ειδικά στα κεντρικά της σημεία, με αρνητικές επιπτώσεις
στην ποιότητα ζωής των δημοτών αλλά ακόμη και στην ανάπτυξή της; Θεωρείτε ότι
οι ρυθμίσεις που έγιναν στην κίνηση των οχημάτων ,σε κεντρικές οδούς, τα
τελευταία χρόνια, αποδείχθηκαν ωφέλιμες ή αντιθέτως έχουν επιδεινώσει το
πρόβλημα, προκαλώντας συχνά "κομφούζια" και ουρές οχημάτων;
Στην ενδιαφέρουσα ερώτηση-τοποθέτησή
σας, ασχολείστε με ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, που
είναι το κυκλοφοριακό.
Η εξέλιξη της οικονομικής θέσης του ατόμου στις
αναπτυγμένες κοινωνίες και ο απίστευτα μεγάλος όγκος οχημάτων που τέθηκε σε
κυκλοφορία, εξαιτίας των προβαλλόμενων
προτύπων και της ροπής του ανθρώπου, σε αυτόνομες και ανεξάρτητες επιλογές
μετακίνησης, δημιούργησαν συνθήκες ασφυξίας στα πολεοδομικά συγκροτήματα και
επικίνδυνες συνθήκες στα οδικά δίκτυα.
Ο πολεοδομικός σχεδιασμός και οι
υποδομές μεταφοράς αποδείχτηκαν ανεπαρκείς να ανταποκριθούν στις συνεχώς διογκούμενες
απαιτήσεις μετακίνησης και στάθμευσης, οπότε λογικά, θέματα που αφορούν το
κυκλοφοριακό, βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των προβλημάτων προς επίλυση.
Οι λύσεις δεν είναι εύκολες, πολλές
φορές είναι οδυνηρές και σε κάθε
περίπτωση είναι δαπανηρές.
Με νέες χαράξεις οδών και με
βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών υφιστάμενων οδών, αλλά και με νέα
τεχνικά έργα όπου απαιτούνται, επιχειρείται η διαχείριση της κυκλοφορίας στα
οδικά δίκτυα. Όμως εντός των οικισμών οι επιλογές παρέμβασης είναι εξαιρετικά
περιορισμένες και δυστυχώς στην συντριπτική τους πλειοψηφία ρυθμιστικού
χαρακτήρα.
Έτσι από την απόλυτη ελευθερία
μετακίνησης, σε διπλής κατεύθυνσης οδούς με δυνατότητα ελεύθερης στάθμευσης και
στις δύο πλευρές, αρχίζουν σταδιακά οι περιορισμοί της μονοδρόμησης, της
κυκλικής πορείας, των μονών – ζυγών , της ελεγχόμενης στάθμευσης ακόμα και του
αποκλεισμού στάθμευσης σε αυτούς, προκειμένου να απαλειφθούν ¨κυκλοφοριακά
εμφράγματα¨ σε ώρες αιχμής.
Η δυσαρέσκεια από τους
επιβαλλόμενους περιορισμούς όσο κατανοητή και αν είναι, οδηγεί πολλές φορές σε
αυθαίρετες, εγωιστικές και τελικά παραβατικές συμπεριφορές των οδηγών σε βάρος
της λειτουργίας της πόλης και του κοινωνικού συνόλου.
Μεταξύ άλλων, ο αλληλοσεβασμός
όσο και αν αποτελεί αυτονόητη παράμετρο για την ομαλή λειτουργία της πόλης, παραμένει
το μεγάλο ζητούμενο μεταξύ πεζών και οδηγών. Έτσι, προκειμένου πεζοί και
ευπαθείς ομάδες να είναι λειτουργικοί, σε μία κοινωνία –πόλη που δεν τους
αγνοεί παραδομένη στην παρουσία του αυτοκινήτου, αναπτύσσονται δίκτυα
πεζόδρομων και οδών ήπιας κυκλοφορίας, κατασκευάζονται πεζοδρόμια ικανού
πλάτους με ράμπες και σήμανση, για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους .
Στην πόλη μας, που χαρακτηρίζεται
από τον συνεκτικό ιστό της και δεδομένης της γεωμετρίας των δρόμων και της
έκτασης των κοινόχρηστων χώρων, σε εφαρμογή του σχεδίου του 1936, διαχρονικά
γίνεται προσπάθεια διαχείρισης των δύσκολων κυκλοφοριακών συνθηκών που
επικρατούν σε αυτήν.
Η δυναμική των ρυθμίσεων που
επιχειρούνται και η αποτελεσματικότητα
των μέτρων-παρεμβάσεων που τις συνοδεύουν, αξιολογούνται και επικαιροποιούνται,
λαμβάνοντας υπόψη τα εκάστοτε δεδομένα. Το μέτρο, η σοβαρότητα και η τόλμη
πρέπει να χαρακτηρίζουν τις επιλογές, ώστε κάθε φορά να επιτυγχάνεται το
καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Οι όποιες νέες κυκλοφοριακές
συνθήκες και το ενδεχόμενο ¨ξεβόλεμα¨ μερίδας πολιτών από αυτές, δημιουργούν αντιδράσεις, που φυσικά πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, πλην
όμως θα πρέπει να δίνεται ο αναγκαίος χρόνος, προκειμένου να κριθεί ολιστικά η
αποτελεσματικότητά τους.
Λαϊκίστικες λογικές και συμπεριφορές
στη διαδικασία αυτή δε βοηθούν. Ακραίες
αντιδράσεις επιτήδειων επίσης δε βοηθούν, καθώς μόνο σύγχυση δημιουργούν και
προσπαθούν να αποπροσανατολίσουν από τον βασικό ρόλο της, την κάθε δημοτική
αρχή, που είναι η ομαλή λειτουργία και ανάπτυξη της πόλης και των οικισμών καθώς
και η εδραίωση συνθηκών αρμονικής συνύπαρξης των πολιτών.
Στον αντίποδα, όταν από την αρχή,
η Δημοτική αρχή υποστηρίζει εμμονικά ατυχείς επιλογές ρυθμίσεων – παρεμβάσεων,
όπως οι πρόσφατες στο κεντρικότερο σημείο της πόλης, την πλατεία Ελευθερίας, οι
οποίες κόντρα σε βασικούς κυκλοφοριακούς κανόνες, υποχρεώνουν το σύνολο της
κυκλοφορίας και μαζί τα μεγάλα οχήματα να
διέρχονται από αυτό, τότε δημιουργούνται μία σειρά προβλημάτων. Επιλογή, που
δυστυχώς συνοδεύεται από μόνιμες κατασκευές που θα δεσμεύσουν την πόλη, για
μεγάλο διάστημα σε αυτήν τη λειτουργία.
Τέλος
μολονότι το θεωρώ αυτονόητο, υπερθεματίζω στην ανάγκη βελτίωσης του
περιφερειακού, δημοτικού και αγροτικού οδικού δικτύου, με σκοπό την καλύτερη
εξυπηρέτηση των μετακινήσεων, την βέλτιστη μεταφορά των αγροτικών προϊόντων και
την στήριξη της λειτουργίας του Χιονοδρομικού Κέντρου αλλά και του κορυφαίου
χειμερινού προορισμού του Αγ. Αθανασίου. Επίσης θεωρώ αδήριτη την ανάγκη
ολοκλήρωσης , το ταχύτερο δυνατόν, της καθέτου στην Εγνατία οδό, στο ύψος της
Βεροίας, προκειμένου ο Δήμος μας να συνδεθεί με τα μεγάλα εθνικά οδικά δίκτυα
της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου